Hoofdmenu  
Home English (United States)
Download  
E-Book
E-BookE-Book
ePub Download ePubVoor E-Readers (maar niet optimaal voor apparaten van Apple). meer info...
ePub ePub voor AppleVoor iPod / iPhone / iPad, en vanwege de kleinere plaatjes ook geschikt voor andere telefoons of handhelds. meer info...
ePub zonder plaatjesIn deze versie ontbreken de dagelijkse plaatjes (behalve de kaft, logo's en dergelijke) meer info...

9 maart

Dag 88

Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand. Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe; En zo iemand met u rechten wil, en uw rok nemen, laat hem ook den mantel; En zo wie u zal dwingen een mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen. Geeft dengene, die iets van u bidt, en keert u niet af van dengene, die van u lenen wil.
Matthéüs 5:38-42
Opgewonden mannen boos tegenover elkaar

De wereld is helemaal gebouwd op spanning. Zij zal een dezer dagen ontploffen. De wereld is opgebouwd uit spanning en de doktoren weten niet wat ze eraan moeten doen. De psychiaters hebben psychiaters die hen behandelen. Dat is waar. Zij hebben geen antwoord; maar God wel. God heeft het antwoord op dit alles.

Nu, als in het Oude Testament een man iets verkeerds had gedaan, was het tand om tand en oog om oog. En als deze man iets verkeerds had gedaan, had hij een plaats van ontsnapping. Ik geloof dat Jozua vrijsteden had gebouwd. En als de mensen iets verkeerds deden en ze gedood konden worden, dan hadden ze een plaats van ontkoming waar deze man naar toe kon rennen, die vrijstad. En hij was veilig als zijn achtervolgers hem niet inhaalden voordat hij daar was. Hij... Maar als de achtervolgers hem inhaalden, doodden zij hem onderweg.

Maar als hij daar was en als hij deze misdaad niet opzettelijk had gedaan en zijn zaak kon bepleiten en aantonen dat het hem speet dat hij het had gedaan, dan kon hij in deze vrijstad gebracht worden en de achtervolgers konden de stad niet inkomen. Nee, hij was veilig. Wat een gevoel moet dat zijn geweest, te weten dat je iets had gedaan wat verkeerd was, en je wist dat het verkeerd was, maar er was een plaats waar je je geen zorgen meer hoefde te maken, je kon in deze plaats gaan en veilig zijn.

Nu, als de man het opzettelijk had gedaan, wel, dan zou hij er niet in kunnen komen. Als hij opzettelijk een moord zou hebben begaan, zou zijn zaak in de poort gerechtelijk onderzocht worden.

Zoals ik er een type van zou willen geven. Als een man verkeerd heeft gedaan en het spijt hem dat hij zondigde, dan is er een toevluchtsoord. Maar als het hem helemaal niet kan schelen, dan is er geen plaats voor hem, omdat hij het niet wil aannemen. Hij heeft gemeen gedaan en hij wilde het; dan is er geen kans voor hem. En dat is vandaag hetzelfde. En dan, de zaak was, dat als hij verkeerd had gedaan, hij een toevluchtsoord moest willen. Hij moest daar willen zijn.

En dat is een zeer goed type van de gemeente en de mensen van vandaag. Een mens moet een toevluchtsoord willen. U moet voelen dat u het nodig hebt. Maar als u denkt uw eigen veldslagen te willen uitvechten, ga door. Zie? Maar u zult zeker door uw achtervolgers gevangen worden.


Aanhaling genomen uit de prediking: